Några korta frågor till Jenny Lindroth

Jenny Lindroth
Jenny Lindroth start

Tredje person som antar utmaningen, att springa ett varv runt Gotland är, Jenny Lindroth. Jag har haft nöjet att springa en hel del tillsammans med Jenny och vet att hon är lika fysiskt- och psykiskt stark som hon är trevlig. 

 

(Gotland Run 511k) Har du börjat fundera på vad du ska packa ner i löparryggsäcken?

 

(Jenny) Faktiskt inte. Inte heller vilken ryggsäck jag ska ha. Eller, lite planering har jag nog gjort… Nål, plåster och tejp känns givet. Har funderat på ett lättviktstält. Vätska och energi är väl det jag oroar mig för mest så jag har väl mer spanat in vilka sträckor jag kommer behöva bära mer vatten och vilka inte. Förmodligen kommer jag nog packa för mycket av sådant som sen visar sig inte vara till någon nytta och sakna något väsentligt jag inte tänkt på. Jag har ingen större erfarenhet av flerdagarslöpning eller längre vandringar så jag har minst sagt lite att lära.

 

(Gotland Run 511k)  Du har presterat riktigt bra på Backyard tävlingar. Hur skiljer sig ditt planerade genomförande av Gotland Run där du själv väljer när och hur länge du vill vila?

 

(Jenny) Friheten i disponerandet av just det, tiden. Den friheten kan komma att bli kontrafinal. Icke-friheten och själva ramverket under ett Backyard blir ju också en trygghet. Alltså en mental trygghet utöver att du har möjlighet till support och både ombyte, prylar och annan hjälp. Under Gotland Run kommer nog just friheten vara ett hinder, rent mentalt. Att inte springa/gå för långt, för snabbt, att just behöva planera vad jag kan tänkas behöva och begränsa det utan att på förhand veta nått kring väder eller annat som kan dyka upp under dagarna.

 

(Gotland Run 511k) Vad tror du kommer bli den största svårigheten med att ta sig ett helt varv runt Gotland till fots?

 

(Jenny)Fysiskt sett oroar jag mig bara för att skada/förvärra min läkta stressfraktur i höften. Men jag har haft nån slags inre dialog där jag kommit fram att mina två senaste Backyard förmodligen var mer riskabla projekt med hänvisning till just höften därför att jag på Gotland Run kan vila när jag behöver. Mentalt känner jag mig på ett sätt svinstark och på ett annat sätt svag – jag vet att jag kommer få möta några inre demoner längs vägen och jag tror (vet) att det kommer att vara nyttigt. Styrkan det ger att överträffa sig själv och att våga gå emot ingivelsen att ge upp är det som gjorde att jag började hålla på med ultralöpning. För några år sedan hade jag inte sprungit mer än en halvmara och trodde (otränad och oförberedd) efter det loppet aldrig att jag skulle springa igen. Sen förstod jag att det inte behöver handla om att jaga tider eller placeringar utan att jag kan springa längre och lugnare istället. Och att det för mig ger så mycket mer än bara själva löpningen.

 

(Gotland Run 511k) Vad ser du som din främsta styrka för att klara utmaningen?

 

(Jenny) – Att jag är en seg typ. Med en stark vilja. Inte en vilja att vinna eller göra loppet på ett visst antal dagar eller så utan en vilja att gå emot det jag tror att jag inte klarar av. Det blir nog en större utmaning att bryta om jag kommer till en punkt där det av hälsoskäl är oklokt att fortsätta.

 

(Gotland Run 511k) – Vad ser du mest fram emot med loppet?

 

(Jenny)Att få lära känna mig själv bättre. Och att få se Gotland så klart!

 

(Gotland Run 511k) – Vi håller verkligen tummarna för att du inte ska komma till en punkt då du av hälsoskäl tvingas bryta. Klokt att nål och plåster redan är en del av din planerade packning. Att hålla efter fötterna i ett tidigt skede tror jag kan bli avgörande för huruvida deltagarna klarar att ta sig runt hela ön eller ej.

 

Beträffande att ta med sig tält så hade jag istället försökt planera rutten så att du kan hitta skydd under tak på de platser du planerar att sova. Lokalbefolkningen på ön är väldigt trevliga och jag vet redan nu att de kommer att sättas upp ett par “angel stations” utmed banan. 

 

Stort tack för att du tog dig tid, lycka till med träningen så ses vi på Gotland!



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *